Entrega de premis als guanyadors de "Passatges Metropolitans"

| Tema: Urbanisme

Els projectes guanyadors es mostren de manera completa en una exposició a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) a partir d'avui, i també es poden consultar al web www.amb.cat/passatges

Avui, en un acte a l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB), s'han entregat els premis als projectes guardonats del concurs d'idees "Passatges Metropolitans". Aquest concurs és l'aplicació local (en aquest cas metropolitana) del programa "Passages, espace de transition pour la ville du XXI siecle", que organitza l'Institute pour la Ville en Mouvement (IVM), una organització amb base a París encarregada d'impulsar solucions novadores en la mobilitat urbana. Sota aquest programa paraigua, cada ciutat que s'hi adhereix presenta un subprograma i organitza activitats, com conferències, exposicions, o, com en el cas de l'AMB, un concurs. El comitè de l'IVM compta amb diferents representants estatals. En el cas de Barcelona i la seva àrea metropolitana, el referent en el comitè és l'urbanista Carles Llop.

La iniciativa es va presentar com a concurs d'idees, àgil i dinàmic amb la voluntat d'obrir oportunitats a joves arquitectes, urbanistes i altres professionals i cercar el talent entre les noves generacions, a través de la proposta d'idees aplicades al territori i a l'espai públic, en aquest moment oportú de reflexió del Pla Director Urbanístic Metropolità. En aquest sentit, no es tracta d'un concurs de projectes d'actuació que vinculi una adjudicació, sinó que vol treballar sobre casuístiques diverses que puguin ajudar a configurar un catàleg de reflexions, estratègies i possibles intervencions, que puguin incidir en el planejament i en les actuacions metropolitanes.

El concurs Passatges Metropolitans s'ha centrat en actuacions a una escala petita però de gran abast, que millorin substancialment les opcions de mobilitat lenta (a peu i en bicicleta) dels seus ciutadans. D'aquesta manera, les bases permetien presentar projectes en sis emplaçaments molt concrets del territori metropolità que actualment presenten problemàtiques d'aquest tipus, com ara la convivència entre trànsit motoritzat i vianants, l' impacte negatiu d'alguna gran infraestructura en els municipis, la falta de continuïtat urbana, la relació entre municipis, l'accessibilitat metropolitana, entre d'altres.

A partir d'avui i fins el dia 22 de maig, podrà visitar-se l'exposició "Passatges metropolitans", a la mateixa seu de l'ETSAB, que exposarà les propostes guardonades per a cadascun dels àmbits. L'elecció d'aquest escenari és fruit de l'esforç de l'AMB per apropar-se a les universitats, com a institucions dipositàries del talent del futur.

Els àmbits d'actuació

El primer concurs es troba a Badalona. La proposta era trobar opcions per a la integració urbana de la C-31, millorant la continuïtat entre els barris de la Morera, Bufalà, Casagemes i Dalt de la Vila, així com la continuïtat del verd.

Els tres projectes que han aconseguit mencions són "ARQUA", "PAISATGE INFRAESTRUCTURAL" i "UNBREAKING BADALONA". Els tres projectes han presentat idees innovadores:  un sistema modular que conté diverses activitats, un parc capaç de passar per sota l'autopista, propostes de recorreguts i connectivitat entre parcs etc.

El segon concurs proposat es troba a Montcada i Reixac. Els projectes presentats havien de programar i ordenar els sòls lliures a l'entorn del "sota-viaducte" de la C-33, i articular i millorar la relació entre els barris de Mas Rampinyo i Montcada Centre.

Els projectes premiats, "BY PASS" i "ESPAI CONTÍNUM, ACTIVITAT DIVERSUM", exploren diverses formes innovadores d'apropiar-se de l'espai públic de manera flexible i econòmicament viable, i proposen solucions com ara recuperar els camins històrics del territori, o donar valor espais que actualment estan en desús a partir de petites actuacions en l'espai públic, mobiliari, enllumenat, etc.

El tercer concurs s'ha focalitzat en les passeres i la carretera de l'Estació entre Cerdanyola del Vallès i Ripollet, per sobre la C-58 i el Riu Ripoll, tractant la millora de les accessibilitats, la seguretat i la senyalització, la connectivitat amb els itineraris fluvials, amb els equipaments i l'entorn paisatgístic.

El projecte guanyador d'aquest àmbit ha estat "CB45PT",  que proposa recuperar la relació entre el riu Ripoll i els dos municipis, per aquest motiu proposa la construcció de diverses passeres, així com de diversos espais amb la denominació de parc fluvial.

El jurat també ha atorgat mencions especials a dos projectes dirigits a aquest àmbit: "1,2,3 ..." i "DE CAJÓN".

El quart concurs demanava una solució per a l'encreuament de la carretera de Rubí amb l'AP-7, un pas actualment mancat de les mínimes condicions d'accessibilitat per a vianants, i en canvi
contínuament utilitzat per aquests.

El projecte guanyador d'aquesta convocatòria ha estat l'anomenat "ANELL VERD". Aquest reconeix i protegeix els valors ambientals de l'Estany dels Alous i identifica un itinerari interurbà  de lleure entre Sant Cugat i Rubí

El cinquè concurs se centra a l'encreuament de la N-340 sobre el Llobregat (Quatre Camins) i els marges del riu, als municipis de Sant Vicenç dels Horts i Molins de Rei, un altre àmbit amb problemes de mobilitat per a vianants i ciclistes.

Aquesta convocatòria ha premiat el projecte "PASSATGE A L'IDENTITAT". Aquest ha aportat idees que passen per alleugerir el trànsit a les carreteres N-II i N-340, convertint-les en vies amables per al vianant. També busquen donar un nou valor a l'eix del Llobregat i al Parc Agrari del Llobregat amb nous itineraris fins al Delta. Els projectes "FILAR PRIM", "FORUM KM.0", i "RECICLAR EL PAISAJE TECNOCRÁTICO" han obtingut mencions en aquesta convocatòria.

Finalment, el sisè concurs buscava una solució per a l'espai entre les dues estacions (Renfe i FGC) i entre el barri de Bellvitge i el barri del Gornal al municipi de L'Hospitalet de Llobregat. Es proposava estudiar i millorar la relació entre aquests espais mentre no es programin les obres de soterrament previstes pel planejament vigent.

El projecte guanyador, "LES VIDES AL PONT", proposa la reutilització dels ponts existents perquè serveixin com connectors i contenidors d'activitat entre els barris hospitalencs de Bellvitge i Gornal, a través d'una transformació plantejada per fases que té en compte el possible projecte de soterrament de les vies ferroviàries.

El jurat també ha atorgat, en aquest àmbit, dues mencions als projectes "ON TOT POT PASSAR" i "VINCLE".

Els projectes que han resultat guanyadors han rebut cadascun un premi de 3.000€.

Més enllà d'aquest breu resum de cada proposta, els projectes complets, que inclouen plànols, simulacions 3D i explicacions més detallades, poden consultar-se al web de l'AMB: www.amb.cat/passatges.

En breu estaran disponibles les imatges de tots els premiats.

Si voleu conèixer les opinions dels membres del jurat de Passatges Metropolitans, feu clic AQUÍ

Documents relacionats